Modificările aduse CP în materia liberării condiționate, la CCR


18 Iunie 2020

La data de 18.06.2020, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis sesizarea Curţii Constituţionale a României pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal (PLx 286/2018).

Potrivit legii, nu beneficiază de liberare condiționată condamnatul aflat în executarea unei pedepse pentru săvârșirea uneia sau a mai multora dintre faptele prevăzute la art. 188, 189, 214 – 216, 218 – 221, 234 sau 236 din Codul Penal.
Obiecția de neconstituționalitate privește atât actul normativ în întregime, cât și unele dispoziții specifice ale acestuia, reținându-se vicii de neconstituționalitate de natură extrinsecă și intrinsecă.
Astfel, Secțiile Unite au reținut că se impune sesizarea Curții Constituționale, în esență, pentru următoarele motive:
– Sub aspect extrinsec: sunt încălcate prevederile art. 61 alin. (2) şi a art. 75 din Constituție, referitoare la principiul bicameralismului, forma adoptată de Camera Deputaţilor conţinând o modificare de esenţă în materia liberării condiţionate, prin care se exclude vocaţia la liberare condiţionată a persoanelor condamnate pentru săvârşirea anumitor infracţiuni, deşi această modificare nu a format obiectul dezbaterii şi adoptării în Senat (prima Cameră sesizată).
– Sub aspect intrinsec: sunt încălcate dispozițiile art. 1 alin. (5) din Constituţie referitoare la exigenţele privind calitatea legii, în special prin dispozițiile articolului unic pct. 1 [art. 100 alin. (7) din Codul penal), întrucât excluderea de la liberare condiţionată a persoanelor condamnate pentru săvârşirea infracţiunilor prevăzute în art. 214 – 216 din Codul penal şi menţinerea beneficiului liberării condiţionate pentru infracţiuni contra persoanei a căror gravitate rezultă din prevederea unor limite de pedeapsă net superioare este de natură să afecteze coerenţa legislaţiei penale, într-o manieră incompatibilă cu exigenţele legii fundamentale. Spre exemplu, persoana condamnată pentru folosirea serviciilor victimei traficului de persoane sau a traficului de minori (art. 216 din Codul penal) ar fi astfel exclusă de la vocația la liberare condiţionată, deşi persoana care săvârşeşte infracţiunea mai gravă de trafic de persoane sau de trafic de minori ar putea beneficia de liberarea condiţionată.
În analiza efectuată, Secțiile Unite au avut în vedere și jurisprudența în materie a Curții Constituționale (deciziile nr.61/2018, nr.561/2018, nr.404/2019)
Sursa: comunicat ÎCCJ

    Sancțiunea aplicabilă în cazul introducerii de mai multe ori a aceleiași cereri de chemare în judecată
    Inroducerea aceleiași cereri de chemare în judecată de 4 ori, fiecare cerere fiind anulată în condițiile art. 200 din Codul de procedură civilă, reprezintă o exercitare cu rea-credință a dreptului de sesizare a instanței, situație care impune aplicarea unei amenzi judiciare, potrivit art. 187 ali...
citeste mai mult
    CJUE. Dreptul la concediul anual plătit neefectuat pentru perioada cuprinsă între concedierea nelegală și reintegrarea în funcție
    Un lucrător are dreptul, pentru perioada cuprinsă între concedierea sa nelegală și reintegrarea sa în funcția deținută anterior, la concediu anual plătit sau, la încetarea relației sale de muncă, la o indemnizație compensatorie pentru un astfel de concediu neefectuat. Atunci când lucrătorul, în ...
citeste mai mult
    Condițiile înscrierii unei fapte în cazierul fiscal
    Prevederile art. 4 alin. (1) din O. G. nr. 39/2015 statuează că “în cazierul fiscal al persoanelor fizice, juridice și al entităților fără personalitate juridică se înscriu informații privind faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și cele care p...
citeste mai mult
    CCR. Excepție de neconstitutionalitate privind art. 146^1 CPP, admisa
    În ziua de 23 iunie 2020, Plenul Curții Constituționale s-a pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.146^1 din Codul de procedură penală, cu denumirea marginală Obţinerea datelor privind tranzacţiile financiare ale unei persoane. În urma deliberărilor, Curtea Con...
citeste mai mult
    Modificările aduse CP în materia liberării condiționate, la CCR
    La data de 18.06.2020, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a decis sesizarea Curţii Constituţionale a României pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii pentru modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal (PLx 286/2018). Potrivit legii, nu benef...
citeste mai mult
    C.C.R. A DESFIINTAT OBLIGATIVITATEA MEDIERII
    Lovitura extrem de dura pentru mediatori. Curtea Constitutionala a decis azi că sunt neconstituţionale dispoziţiile care prevăd că părţile sunt obligate să participe la şedinţa de informare privind avantajele medierii, precum şi respingerea, în caz de neîndeplinire a acestei obligaţii, a ...
citeste mai mult
    Noua Lege “europeana” pentru IMM-urile din Romania
    In data de 8 aprilie 2014, la doar o luna de la preluarea mandatului de Ministru al Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Mediului de Afaceri si Turismului de catre domnul Florin Nicolae Jianu, modificarile la Legea IMM-urilor au fost adoptate de Camera Deputatilor cu 318 voturi “pentru” si 0 “im...
citeste mai mult
    NIVELUL ACCIZEI LA TIGARETE S-A MAJORAT DE LA 1 APRILIE 2014
    In perioada 1 aprilie 2014 – 31 martie 2015, acciza specifica la tigarete va fi de 59,77 euro/1.000 de tigarete, fata de 56,71 euro/1.000 de tigarete in prezent, determinata pe baza pretului mediu ponderat de vanzare cu amanuntul din 2013, iar acciza ad valorem va scadea de la 19% la 18%. C...
citeste mai mult
    NOI MODIFICARI LEGISLATIVE PENTRU ZILIERI
    Incepand cu 17 iunie 2014 tariful pe ora al zilierului nu poate fi mai mic decat valoarea/ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata. Astfel, prevederea din actuala reglementare potrivit careia remuneratia bruta nu poate depasi 10 lei/ora nu isi va mai gasi aplicabilit...
citeste mai mult
    BLOCAREA CONTURILOR DE CATRE FISC – POSIBILA DOAR CU O COMUNICARE PREALABILA
    Noile reglementari prevazute in OUG nr. 8/2014 stabilesc ca pentru stingerea creantelor fiscale, Fiscul va putea pune poprire pe conturile bancare ale contribuabilor doar la implinirea termenului de 30 de zile de la data la care au comunicat acest lucru contribuabililor. Aceasta masura a...
citeste mai mult
    S-AU REDUS DOBANZILE DE INTARZIERE PENTRU NEACHITAREA LA TIMP A TAXELOR
    Incepand cu 1 martie 2014 dobanzile de intarziere pentru neachitarea la timp a taxelor s-au redus la 0,03% pentru fiecare zi de intarziere, de la 0,04% cat era pana in prezent. Penalitatea de 0.02% pentru fiecare zi de intarziere a ramas in vigoare. Cadru legal: OUG nr. 8/2014 publica...
citeste mai mult
Legislatie1.pdf
cuprinde detalii despre Legea nr. 51 din 7 iunie 1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
Legislatie2.pdf
cuprinde detalii despre Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator